حفره‌زایی یک پدیده فیزیکی شناخته شده است که در کاربردهای تکنیکی مختلفی رخ می‌دهد. وقتی که فشار پایین‌تر از فشار بخار اشباع مایع بشود ، کاویتاسیون اتفاق می افتد. کاویتاسیون مسئول مسائلی مانند فرسایش ، سروصدا و لرزش(ارتعاش) هایی که می‌تواند منجر به خرابی ماشین‌های توربو به عنوان مثال پروانه‌ها گردد ، می‌باشد. در درک کلی ، وقوع کاویتاسیون اثر منفی بر روی عملکرد صحیح یک سیستم هیدرولیک دارد.


با این حال ، در برخی موارد خاص ، می‌تواند یک تأثیر بسیار مثبت منجر به کاهش اثر کشیدگی ، مثلاً در مورد وسایل نقلیه زیردریایی می‌شود. در آن مورد ، ساختار سوپر کاویتاسیون ، جسم غوطه ور را می‌پوشاند و آن را از طریق مایع می‌لغزاند ، که یکی در حال حرکت با سرعت بسیار زیاد را نتیجه می‌دهد. به منظور کاهش اثرات منفی یا افزایش تاثیرات مثبت آن ، برای هرکس بسیار مهم است که بتواند فیزیک پشت این پدیده جریان دو فازی را درک کند . در این جهت ، مطالعه دینامیک کاویتاسیون در هندسه‌های ساده مثل نازل ونتوری همگرا-واگرا ، یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است.


برای دانلود مقاله از اینجا اقدام کنید