سیکل و دوره یخ زدگی در لایه های بستر جاده می تواند باعث تجمع سریع آسیب جاده شود. برای کاهش اثرات چرخه یخ زدن ، نیاز است تا لایه های بستر با حساسیت کمتری نسبت به سرما مشخص و طراحی شوند. این مقاله بر روی عملکرد تورم ناشی از یخبندان و سستی ناشی از آب شدن مصالح بستر جاده تمرکز دارد که با ترکیب خاکستر بادی کلاس C خود چسبنده، سیمان پرتلند، و الیاف پلیمری تثبیت شده اند. افزودن خاکستر بادی (15% وزن)، سیمان، و سیمان + الیاف ، سبب بهبودی حساسیت خاک نسبت به سرما می شود. توزیع اندازه دانه و زمان گیرش و تاخیر تراکم تثبیت کننده های شیمیایی بر عملکرد یخ زدگی خاک تاثیر می گذارد. میزان تورم باید کمتر از 4 میلی متر در روز برای رسیدن به حساسیت کم سستی ناشی از آب شدن بر طبق ASTM D 5918 کنترل شود. طبقه بندی پیشنهادی برای خاک های تثبیت شده به شیوه ی شیمیایی، حساسیت در برابر آب شدن را برای مقادیر بعد از آزمایش CBR کمتر مساوی 100، شناسایی می کند.